הקוד האתי של גראטוס

עודכן בתאריך: 21.01.22
המשימה של גראטוס היא לספק מידע בתחום הבריאות הפיזית והמנטלית כדי לעזור לאנשים לחיות חיים שמחים, מספקים ומאוזנים יותר. הנושא הזה חשוב ואנחנו מתייחסים אליו בכובד ראש, לכן כתבנו קוד אתי שינחה אותנו בתהליך יצירת התוכן באתר.

החיבור בין הגוף, נפש והמיינד הוא אמיתי ומתקיים בכל אחד מאיתנו, אך זה לא אומר שקל להבין ולתחזק אותו. כאן אנו נכנסים לתמונה כדי לספק מידע מקיף בתחום הבריאות הפיזית והמנטאלית. כשמדובר במידע מעמיק שמבוסס לעיתים על עובדות ומחקרים ומתקשר לאחד מהנושאים החשובים בעולם, הבריאות שלנו, חשוב לנו מאד להקפיד על סטנדרט שיבטיח שהמידע יונגש באופן המקצועי והמהימן ביותר. העמוד הבא מתאר את עקרונות הליבה האדיטוריאליים שלנו.

הבהרה: כל המידע והתכנים באתר נועדו למטרת הקניית מידע בלבד ואינם מהווים חוות דעת, המלצה רפואית או תחליף לייעוץ עם גורם רפואי מוסמך. השימוש באתר אינו מחליף את אחריות הגולשים לקבלת ייעוץ מגורם רפואי מוסמך ובכפוף לתנאי השימוש שלנו.

כלל 1: המאמרים נכתבים ונבדקים ע״י אנשי מקצוע

על כל מאמר ״חותמים״ 3 אנשים שונים שמאשרים את תוכנו לפני שמתפרסם באתר:
  1. איש מקצוע שכותב את המאמר: הצוות שלנו כולל אנשי מקצוע ומומחים בתחום הבריאות – יועצי תזונה, תזונאים קליניים, מאמני כושר, מדריכי יוגה, אורטופדים, פסיכולוגים ועוד. אנחנו מאמינים שלא מספיק לדעת לכתוב על משהו, צריך גם נסיון וידע מעמיקים בתחום עליו כותבים.
  2. איש מקצוע נוסף שעובר על המאמר (הגהה ורגולציה): כשמדובר במאמרים בנושאים מקצועיים שקשורים לבריאות, לא מספיק זוג עיניים אחד. לכן ברוב המקרים על כל מאמר ״יחתום״ גם איש מקצוע שמגיע מאותו התחום כדי לאמת את המידע והעובדות שמוזכרות בו, על מנת להבטיח את הדיוק המקסימלי.
  3. עורך תוכן מאשר את המאמר: למרות שכחלק מההנחיות שהכותבים מקבלים יש דרישה להקפיד על שגיאות כתיב, דקדוק והגהה נכונה, עורך תוכן מקצועי יעבור בכל מקרה על כל מאמר שנכתב כדי לוודא שהוא תקין מכל הבחינות. למעשה אפשר להגיד ש-3 אנשים מאשרים כל מאמר.
* במקרים בהם לא מדובר על כתיבת מאמר מקצועי ו/או תמלול סרטונים, הכותבים והבודקים לא בהכרח יהיו אנשי מקצוע. לרשימת הכותבים והבודקים באתר >

כלל 2: מתבססים על עובדות ומחקרים

אנו לא גוף בתחום הבריאות ולא מתיימרים לתת עצות רפואיות, אבל כשמדובר בתחום הבריאות אנו רואים אחריות גדולה לבדוק את אמיתות המידע. בסופו של דבר האנשים שצורכים את התוכן, עשויים לקבל החלטה על בסיסו ולכן באחריותנו לעשות את כל המאמצים כדי להבטיח את תקינותו. חשוב לנו להמעיט בשילוב דעות אישיות או תוכן חדשותי ״ויראלי״ ולהתמקד בעובדות, מחקרים ומידע שמבוסס על ידע ונסיון אישי של אנשי מקצוע. במידה ויתגלו טעויות או שגיאות עליהן הקוראים יעירו לנו נשמח לתקן אותן במהרה. מחקרי בריאות שאוזכרו באתר >

כלל 3: משתדלים לשמור על עדכניות המידע

ככל שהזמן משתנה כך גם המידע. אנו נעשה את מירב המאמצים להתבסס על המקורות המעודכנים ביותר ולבדוק האם המידע שאנו מספקים עדכני ומבוסס על מחקרים שבוצעו לאחרונה כדי להבטיח את העדכניות של המידע. כמובן וייתכנו מצבים בהם כתבנו על נושא מסוים בעבר ומאז התגלה מחקר ששינה את מה שנכתב, אנו נשתדל לעשות את מירב המאמצים כדי לחזור ולעדכן את התוכן.

כלל 4: מתמקדים בטוב ובחיוביות

לתודעה שלנו השפעה רבה על הבריאות, מחקרים רבים הוכיחו שחשיבה חיובית משפיעה לטובה על הפיזיולוגיה. לכן ה״רוח״ של התוכן שנייצר תהיה חיובית ופחות תתמקד ברע או באספקטים השליליים. לדוגמא במקום מאמר על 6״ מאכלים שיכולים לגרום לכם לעלות במשקל״ נעדיף לכתוב על ״6 המאכלים שיעזרו לכם לשמור על דיאטה״. לעיתים כלי תקשורת בוחרים לייצר אלמנט ״הפחדה״ שמנצל את הסקרנות האנושית לצרוך את התוכן, אנו מאמינים שאפשר להעביר את אותו המסר רק בכיוון ההפוך. נמנע לחלוטין משילוב מסרים פוליטיים, הכפשה או כתיבת דברים שליליים על אף גוף.

כלל 5: לא מפרסמים ״כתבות ממומנות”

אחד העקרונות החשובים ביותר עבורנו זה לכתוב את מה שאנו רואים לנכון, לכן לא ניתן לשלם לנו כדי לכתוב על נושא מסוים. אלו הם העקרונות שינחו אותנו בבחירת נושאי הכתיבה – מחקרים באינטרנט, סקרים, טרנדים בעולם ונושאים שאין סביבם מספיק מידע לדעתנו אך חשובים ומועילים לבריאות ואיכות החיים שלנו. כל אחד מהכותבים שלנו מודע ומאשר את הכלל הזה בהצטרפות.

כלל 6: מגוונים את הטון

  • מקורות: נעשה את מירב המאמצים להסתמך על כמה שיותר מקורות או דעות במאמרים שלנו, זאת על מנת להציג את כלל האפשרויות והטענות שקיימות סביב נושא מסוים ולא לקבוע חד משמעית מהו הדבר האחד הנכון. המטרה היא לשקף את כל המידע האפשרי סביב הנושאים השונים בכדי להציג לקוראים את התמונה המלאה.
  • כותבים: בדומה לגיוון הדעות ומקורות המידע במאמרים, נדאג שהתוכן לא ייכתב על ידי כמות קטנה של כותבים, כדי לוודא שהתוכן לא מתבסס על הלך רוח או מחשבה של קבוצה קטנה של אנשים.

כלל 7: לא מאפשרים טוקבקים כדי לא להטעות

המון פעמים ידינו ״קלה על המקלדת״ ודברים שאנו כותבים נובעים מדחף אימפולסיבי שאינו שקול, מה שיכול להוביל לכתיבת מידע שאינו נכון ואף מטעה. מכיוון שמדובר בנושא כה אקוטי כמו בריאות, אנו לא יכולים להרשות לעצמנו להציג לקוראים מידע שיכול להזיק להם ולכן בשלב זה לא נאפשר תגובות גולשים ויצירת דיונים במאמרים. עם זאת, תקינות המידע חשובה לנו ואנו נאפשר דרכים לשלוח לנו פידבק על מנת שנוכל לתקן את התוכן במידת הצורך. כמו כן, שיטת דירוג מידע פנימית תאפשר לנו להבין עד כמה מועיל כל תוכן שיווצר וכך נלמד מה מעניין את קהל הקוראים.

כלל 8: דואגים לחווית משתמש טובה

בתור אתר תוכן המטרה שלנו היא לספק ערך מוסף לקוראים ולגרום להם להנות בזמן תהליך הקריאה. לכן חשוב לנו להקפיד על כל מני דגשים שישפרו את חווית הקוראים:
  • הנגשה: נעשה את כל המאמצים כדי להגיע לרמת ההנגשה הגובהה ביותר כדי להטיב עם אנשים בעלי מוגבלויות כגון: בחירת צבעים, מיקום אלמנטים, הטמעת אפשרות לשמוע את המאמרים כדי להנגישם לאנשים עם ליקויי ראייה ועוד.
  • מהירות: נעשה את כל המאמצים כך שהאתר יטען במהירות הגבוהה ביותר שניתן.
  • התאמה למכשירים: האתר יותאם למובייל וטאבלט כדי לאפשר לקוראים לצרוך את התוכן בכל דרך.
  • תקציר: בתחילת כל כתבה נשלב תקציר של 2-3 שורות שיסכם את עיקרי הדברים של הכתבה.
  • עומק: נוודא שהאורך של מרבית המאמרים לא יהיה קטן מ-500 מילה. קצר ולעניין זה לא אנחנו, חשוב לייצר עומק ולהרחיב על הנושאים שכותבים עליהם גם אם הכתבות יצאו ארוכות מהרגיל.
  • קרדיט: במידה ומצטטים מחקרים או מקורות מידע, נשלב קישורים למקורות הרלוונטיים. אנו מתבססים על מקורות מידע מוסמכים בלבד שנבחרים בקפידה.
  • פסקאות: כדי להקל על סריקת התוכן נוודא שיש חלוקה לפסקאות לאורך הטקסט כדי שיהיה נוח לקרוא ולא יהיה בלוק טקסט אחד ארוך.
  • תתי כותרות: נדאג לסמן כותרות משנה בגודל פונט כך שההיררכייה תהיה ברורה (ואם יש תתי כותרות לכותרות המשנה גם הן יהיו קטנות יותר).
  • כותרת ראשית: נבחר כותרת קצרה ותמציתית שאומרת במשפט אחד קצר את מהות הידיעה. ייתכן ונשלב טריגרים שיווקיים של קופירייטינג שיגרמו לקורא לרצות לקרוא את התוכן, אבל רק בתנאי שנעמוד בציפייה. לדוגמא: אם תהיה כותרת כמו ״פתרון מפתיע שיעזור לכם לשמור על כושר גופני״ – נהיה חייבים לכתוב את אותו הפתרון בגוף הכתבה כדי לענות על הציפייה של הקורא ולא לגרום לו לקרוא מבלי שקיבל את התמורה.

מרגישים שיש משהו שאפשר לשפר עבורכם?

חיפוש כתבה לפי תחום:
כל הזכויות שמורות לאנגורה מדיה בע"מ ©
הצטרפו ל-26,000 ישראלים אחרים שהבריאות חשובה להם
מחשבון האושר שיגיד לכם כמה אתם מאושרים מ-1 עד 6

הכירו את מחשבון האושר שתוכנן ע״י פסיכולוגים מאוניברסיטת אוקספורד היוקרתית.

100% אנונימי

קבלו טיפים לחיים שמחים ובריאים יותר

מאמרים וטיפים מעשיים שיעזרו לכם לחיות חיים שמחים, מספקים ומאוזנים יותר.